تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
آندروپوز،که به عنوان یائسگی مردانه نیز شناخته می شود، بیماری است که در اواخر دهه ی 40 و اوایل دهه ی 50 سالگی در مردان رخ می دهد. این مقاله به توضیح برخی از نشانه های مرتبط با این وضعیت می پردازد.
آندروپوز، به طور عمده به دلیل کم بود تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) در بدن مردان رخ می دهد. با بالا رفتن سن مردان، توانایی تولید تستوسترون در بدن آن ها کاهش می یابد و اثرات آن در زندگی قابل مشاهده است. بسیاری از مردان اغلب از درد و رنج بحران میان سالی خود درسنین 40 سالگی شکایت دارند و پس از سنین 50 سالگی این بحران میان سالی به طور آشکار خود را نشان می دهد.
بر خلاف یائسگی در زنان، علائم آندروپوز که به دلیل نبود تستوسترون رخ می دهد تنها به مردان میان سال و مسن محدود نمی شود. حتی مردان جوان تر در دهه های 20 ویا 30 سالگی در معرض ابتلا به این وضعیت قرار دارند.

ترشح زیاد هورمون آدرنالین به تمام نقاط بدن در زمانی کوتاه، رشد مو در بدن، بلندی طنین صدا، قدرت بدنی بیشتر در مقایسه با زنان، وغیره، همه دلایلی بر وجود تستوسترون در بدن مردان است. کم بود این هورمون همه ی این ویژگی ها را در مردان کاهش می دهد. در صورت بروز آندروپوز علائم زیر معمولا مشاهده می شود.
از بین رفتن میل جنسی از شایع ترین علائم است. کاهش میل جنسی، کاهش قدرت بدنی، عدم تمایل به رابطه جنسی، و اختلال در نعوظ به وضوح قابل مشاهده است.
کاهش انرژی و توانایی جسمانی پس از سنین خاصی می تواند از علائم مربوط به این وضعیت باشد. اگر احساس بی حالی و خستگی مداوم بدون هیچ گونه بیماری و یا دلیل خاصی ادامه پیدا کند، می تواند به دلیل عدم تولید تستوسترون در بدن، و یا کاهش میزان تولید آن به طور باور نکردنی باشد.
اگر مردی میان سال متوجه شد که به سختی می تواند برروی انجام وظایف خود تمرکز کند، و یا شاهد آن بود که حواسش به آسانی پرت می شود می تواند آن را نشانه ای از یائسگی مردانه بداند. حتی کاهش میزان حافظه و یا اختلال درآن از علائم مربوط به این وضعیت است.
مشابه یائسگی در زنان، تعریق شدید و ناگهانی، که به آن گُر گرفتگی دوران یائسگی می گویند، از علائم آندروپوز محسوب می‌شود. تعریق ناگهانی و غیر قابل توضیح می تواند دلیلی بر نبود تستوسترون در بدن مردان باشد.
کاهش احساس چابکی، قدرت، نیرومندی، حافظه، قدرت عضلانی، و دیگر ویژگی های مشابه از علائم شایع این وضعیت است. این وضعیتی نا گزیر در مردان است، و هر مردی روزی دچار آن خواهد شد. کاهش تدریجی اما مداوم عمل کرد های بدن و ترشحات هورمون ها، روندی طبیعی و اجتناب نا پذیر است.